- Home
- Contact
- Museum
- Praktische info
- Werkende Werf
- Dwarshelling en werkplaatsen
- Team van de werf
- Erkend leerbedrijf – SH&M en SBB
- Algemene werfvoorwaarden
- Restauratie klipper ‘t Vertrouwen
- 2014 mrt Vervanging vlak klipper ‘t Vertrouwen
- 2014 april Vervanging vlak klipper ‘t Vertrouwen
- 2014 mei Vervanging vlak klipper ‘t Vertrouwen
- 2014 juni Vervanging vlak klipper ‘t Vertrouwen
- 2014 juli Vervanging vlak klipper ‘t Vertrouwen
- 2014 aug Vervanging vlak klipper ‘t Vertrouwen
- 2014 sept Vervanging vlak klipper ‘t Vertrouwen
- 2014 okt Vervanging vlak klipper ‘t Vertrouwen
- 2014 nov Vervanging vlak klipper ‘t Vertrouwen
- Restauratie Westlander
- Restauratie Hagenaar
- Restauratie Roef
- Project van de Charlotte
- Beeldverslag van het project van de Charlotte – deel 1: start aanpak casco
- Beeldverslag van het project van de Charlotte – deel 2: start vervanging van het vlak
- Beeldverslag van het project van de Charlotte – deel 3: een nieuwe kont
- Beeldverslag van het project van de Charlotte – deel 4: nieuw vlak voorschip
- Beeldverslag van het project van de Charlotte – deel 5: verplaatsing ingang kajuit en aanleg besturing
- Tjalk Concordia wordt ingekort
- Tjalk Concordia wordt ingekort, deel 1
- Tjalk Concordia wordt ingekort, deel 2
- Tjalk Concordia wordt ingekort, deel 3
- Tjalk Concordia wordt ingekort, deel 4
- Tjalk Concordia wordt ingekort, deel 5
- Tjalk Concordia wordt ingekort, deel 6
- Tjalk Concordia wordt ingekort, deel 7
- Tjalk Concordia wordt ingekort, deel 8
- Tjalk Concordia wordt ingekort, deel 9
- Tjalk Concordia wordt ingekort, deel 10
- Tjalk Concordia wordt ingekort, deel 11
- Tjalk Concordia wordt ingekort, deel 12
- Tjalk Concordia wordt ingekort, deel 13
- Museumhaven
- Theehuys
Dwarshelling en werkplaatsen
De dwarshelling is het hart van de Museumwerf:
De dwarshelling is het hart van de Museumwerf. Hier worden historische schepen uit het water op de helling getrokken, om eraan te kunnen werken. Dit werk bestaat uit het onderhouden, repareren en restaureren van historische schepen. Deze schepen zijn historisch, dwz. altijd 50 jaar of ouder. Elders op deze website treft u een korte film aan over hoe een schip op de helling wordt getrokken.
Rond de helling liggen de verschillende werkplaatsen
Die nodig zijn voor het werk op de helling, zo is er een:
- Draaierij: hier worden b.v. aandrijfassen van schepen gedraaid
- IJzerwerkloods: hier worden werkzaamheden verricht zoals het buigen van platen, het knippen, het snijden en het lassen et cetera. Ook de benodigde oude machines staan hier nog opgesteld.
- Timmerloods: hier vinden alle soorten van houtbewerking plaats. U kunt daarbij denken aan het maken van masten, roeren en zwaarden, maar ook aan het restaureren van het interieur.
- Instrumentmakerij: hier worden alle werkzaamheden verricht op het gebied van fijn metaal