Het is leeg aan de steigers in de Lek bij Vreeswijk en Vianen. Voet-/fietsveer Vrevia heeft haar post verlaten. Maandagochtend, 21 december ging zij opeens niet heen en weer, en weer heen. Zij zette koers naar Museumwerf Vreeswijk. Daar werd de pont op de helling getrokken voor onderhoud. Dat de onderhoudswerkzaamheden rond de Kerstvakantie plaatsvinden, is niet toevallig. Vaste klanten zijn veelal scholieren en die hebben dan vrij.

Als alles volgens planning verloopt, is de Vrevia 2 januari weer terug op haar post. Dan zijn Vreeswijk en Vianen weer met elkaar verbonden.

Een apart gezicht: de Vrevia in de Vreeswijkse Koninginnensluis. Foto: Jaap Boersema.
Een apart gezicht: de Vrevia in de Vreeswijkse Koninginnensluis. Foto: Jaap Boersema.
Een bijzonder moment: Voet-/fietsveer Vrevia passeert oud-collega voet-/fietsveer Heen en Weer I. Dit was een pontje van Reederij Bergmann dat dienstdeed tussen Amsterdam cs en Amsterdam-Noord, 1927-1953. Heen en Weer I is nu een varend woonschip.
Een bijzonder moment: Voet-/fietsveer Vrevia passeert oud-collega voet-/fietsveer Heen en Weer I. Dit was een pontje van Reederij Bergmann dat dienstdeed tussen Amsterdam cs en Amsterdam-Noord, 1927-1953. Heen en Weer I is nu een varend woonschip.
De Vrevia rijst uit het water. Op de achtergrond weer een andere oud-collega. Het is voormalig passagierschip Amandi die begin vorige eeuw op de lijndienst Leiden-Amsterdam voer voor de Leidsche Stoomboot Maatschappij De Volharding.
De Vrevia rijst uit het water. Op de achtergrond weer een andere oud-collega. Het is voormalig passagierschip Amandi die begin vorige eeuw op de lijndienst Leiden-Amsterdam voer voor de Leidsche Stoomboot Maatschappij De Volharding.
Hoog en droog op de helling bij Museumwerf Vreeswijk.
Hoog en droog op de helling bij Museumwerf Vreeswijk.
Pontbazen Willem Oosterlee  (links) en Martin Edelbroek houden een oogje in het zeil.
Pontbazen Willem Oosterlee (links) en Martin Edelbroek houden een oogje in het zeil.
BACK