Klipper Trio
De Trio is een rivierklipper, gebouwd in 1901, bij de “Gebr. Paans” te Roodevaart. Bakker Van der Linden uit Hellevoetsluis heeft het schip laten bouwen en verkocht het 8 jaar later aan schipper A.J. Muller. De naam veranderde toen van “de Trio” in “Trio” en heeft vracht gevaren voor 3 generaties Muller uit Puttershoek. In 1973 werd de Trio verkocht aan vader en zoon J. Goudriaan uit Krimpen aan den IJssel en werd het schip LIS (Leven Is Strijd) genoemd. Onder de schippers Goudriaan heeft de Trio 23 jaar vracht gevaren op de Nederlandse wateren. Toen zoon Goudriaan in 1996 met pensioen ging, heeft hij het vaartuig verkocht. In augustus 2003 is het schip in het bezit gekomen van de huidige eigenaar.
De Trio heeft tot na de Tweede Wereldoorlog zeilend vracht gevaren. Net na de oorlog ontmoette de toenmalige conservator van het scheepvaartmuseum Rotterdam, Petrejus, de Trio. Hij stimuleerde zijn modellenbouwer Hazenberg, om een model te maken van een zeilende binnenvaartklipper, met de Trio als voorbeeld. In 1948 is het schip gemotoriseerd met een 2 cilinder blauwe Deutz (36 pk) en werd het rondhout verwijderd. De zwaarden behielden hun functie.
Vijf jaar later (1953) is de Trio verlengd tot 37 meter en werden tevens een nieuwe salonroef en een stuurhut aan de den geplaatst. In 1997 is een start gemaakt met de restauratie, het schip is ingekort tot de originele lengte, het mastdek en mastspoor gerestaureerd en ook de den verlaagd. De stuurhut en de salonroef zijn in 2004 verwijderd, stuurwerk, dek en zeilroef zijn begin 2005 geplaatst. Eind 2005 is er een nieuw mastdek met een mastvoet geplaatst, tevens zijn de bolders vervangen en is er een scheerbalk met merkels geplaatst.
Scheepsinformatie Trio
Oude scheepsnamen | : | Trio, LIS (Leven Is Strijd) |
Scheepstype | : | Rivierklipper |
Bouwjaar en –werf | : | 1901, Gebroeders Paans in Roodevaart |
Materiaal | : | ijzer, geklonken |
Opdrachtgever | : | C. van der Linden, Hellevoetsluis |
Lengte x breedte | : | 26,65 x 5,71 mtr. |
Laadvermogen | : | 254 ton; oorspronkelijk: 165 ton |
Voortstuwing | : | 2 cilinder Blauwe Deutz, 36 pk |