Tjalk Concordia wordt ingekort
Het is begin maart 2020. Op de helling bij Museumwerf Vreeswijk ligt de robuuste tjalk Concordia. Het schip kwam naar de helling van de Museumwerf om te worden ingekort. Onder leiding van scheepsrestaurateur Ando Heijnis zal in samenwerking met Hugo en Stijn van Aalderen uit Concordia’s casco ruim zes strekkende meter worden gehaald. Dat levert een prachtig schouwspel.
Europese regelgeving
De reden waarom de tjalk wordt ingekort ligt in het feit dat ze met haar nieuwe lengte onder de twintig meter blijft. Daardoor hoeft ze niet te voldoen aan de eisen die Europa stelt aan varende schepen. Europa beschouwt varende historische woon- of vakantieschepen helaas als professioneel vrachtschip en is niet te vermurwen. En zo komt het dat als je nog leuk en betaalbaar wilt kunnen varen zonder overdreven, ingewikkelde en dure voorzieningen te moeten treffen, men tot dergelijke ingrepen komt die het schip in hun authenticiteit aantasten.
De Concordia heeft altijd dezelfde naam gedragen. Gebouwd in Leeuwarden is zij een echte Friese tjalk. Dat is te zien. Friese tjalken zijn mooi van lijn en goede zeilers. Karakteristiek voor de Friezen zijn de smalle gangen in de kop en de kont.
Vermoedelijk heeft het schip diverse soorten vracht gevaren door heel Nederland en wellicht ook nog tot over de grens. Omdat ze zo robuust is en stevig gebouwd, was zij berekend op de grotere wateren zoals de Zuiderzee en de Wadden. Haar eigenaren/schippers kwamen uit het Friese Ee en het Groningse Delfzijl.
De laatste tientallen jaren werd ze gebruikt als woonschip in het landelijke Utrechtse De Hoef. Op het laatst raakte ze verwaarloosd. Onlangs werd ze met ligplaats te koop gezet. De kopers hadden veel interesse maar niet in de tjalk waardoor ze naar de sloper werd gestuurd. Scheepsrestaurateur Ando Heijnis werd getipt en bracht Muhamed Stranjac en Sofie Doeland op het spoor van de tjalk. Net op het laatste nippertje konden die haar redden van de sloop!
Muhamed en Stranjac willen op het schip gaan wonen en ermee gaan varen. Maar voordat het zover is, moet er nog veel gebeuren. Het opknappen begint ironisch genoeg met sloopwerk: zes meter casco gaat ertussenuit! En als de resterende helften weer aan elkaar zijn gezet, zal de den worden verlaagd. Het duurt dus nog wel even voordat de Concordia weer fier over het water glijdt. Voorlopig wordt haar naam –Eendracht in het Latijn- eer aangedaan: gezamenlijk wordt hard aan haar gewerkt.
- Tjalk Concordia wordt ingekort, deel 1
- Tjalk Concordia wordt ingekort, deel 2
- Tjalk Concordia wordt ingekort, deel 3
- Tjalk Concordia wordt ingekort, deel 4
- Tjalk Concordia wordt ingekort, deel 5
- Tjalk Concordia wordt ingekort, deel 6
- Tjalk Concordia wordt ingekort, deel 7
- Tjalk Concordia wordt ingekort, deel 8
- Tjalk Concordia wordt ingekort, deel 9
- Tjalk Concordia wordt ingekort, deel 10
- Tjalk Concordia wordt ingekort, deel 11
- Tjalk Concordia wordt ingekort, deel 12
- Tjalk Concordia zes meter korter – weer te water