Tjalk Concordia wordt ingekort, deel 9

De wiggen in de kimmen zijn nu aangebracht.

Hugo werpt zich op het aflassen.

Door het inkorten is het schip een waar mozaïek geworden. Alhoewel de scheepsdelen grotendeels op elkaar aansluiten, is het team nog niet tevreden over het verloop van het gangboord. De vorige dag was al besloten om het gangboord van de achtersectie deels los te nemen en iets te laten zakken.

In verband met de verlaging van de den moet het stalen dak voorin ook worden verwijderd. Het dak vervangt het deel van de houten luikenkap waaronder zich aan weerszijden de herften -opbergruimtes- bevinden. Muhamed, Sofie en Stijn kijken eerst maar eens wat er uit de herften tevoorschijn komt. Het lijkt een beetje op schatgraven.

Ook de gebinten en oude scheerbalken moeten worden weggenomen. Een goed moment om te bekijken hoe goed ze nog zijn.

Stijn snijdt in de verloren uurtjes het oude boordrandprofiel van de oude zijden af. Dit profiel wordt niet meer gemaakt en kan dus goed worden gebruikt bij de restauratie/vervanging van de slechte stukken. In de tussentijd heeft Muhamed het achterschip opnieuw schoongespoten met de hogedrukspuit. Er blijkt een 2-componentencoating over de oude teer heen te zijn gesmeerd. Die moet er nu zo veel mogelijk af. Dat is een enorme klus . . . .