Tjalk Concordia wordt ingekort, deel 5

Een goede aansluiting op 18 maart 2020

Nu voor- en achterschip nader tot elkaar zijn gekomen, staan de werkzaamheden in het teken van het maken van een goede aansluiting.

Van een passende aansluiting is nog geen sprake. Op de linker foto staat naast de opening een lijn getekend. Het is de snijlijn waarlangs een reep van het casco wordt afgehaald. De rafelige rand verdwijnt daarmee en de toekomstige spantafstand wordt gelijk maakt met de rest.

Rechter foto: De mannen hebben duidelijk gevoel voor esthetiek. De afgesneden strook wordt als een waar kunstwerk uitgestald op de kraanbaan. Zo kunnen we mooi de contouren van het middenschip zien.

De nieuw ontstane kier moet worden gedicht. De spleet lijkt bovenaan een beetje te wijken. Dat is niet per ongeluk. Daarover in een andere aflevering meer.  Op voor- en achterschip zijn tijdelijk ogen gelast waaraan de takel is bevestigd waarmee de delen naar elkaar toe wordt getrokken.

Bij de bergplaat of stootrand is een recht stuk staal gelast. Het fungeert als geleider. Een goede aansluiting van de bergplaat vormt een belangrijk ijkpunt. Ook bij deze actie houdt Ando nauw contact met de mannen aan de kelderwindes.

Intussen wordt de container met de brokken maritieme geschiedenis afgevoerd naar de hoogovens.

De scheepsdelen schuiven soepel tegen elkaar.

Van bovenaf ziet het er goed uit. Ondanks de inkorting zal de Concordia weer een mooi gelijnd schip worden. Toch moet er nog veel gebeuren.

En aan bakboordkant is de aansluiting ook nog niet optimaal. Maar ook deze problemen zullen hun oplossing krijgen. Nog even geduld. Want bij de kimmen en het vlak bestaat nog een flinke kier.

Deze werkdag wordt afgesloten met een overzicht. De mannen en vrouw zijn niet ontevreden. Dit wordt de nieuwe gedaante van de Concordia!