Tjalk Concordia wordt ingekort, deel 12

Ondanks hun drukke werkzaamheden hebben Sofie en Muhamed kans gezien om foto’s te maken. Daardoor krijgen we een inkijkje in het verdere verloop van de werkzaamheden.

In de vorige afleveringen waren bij op het achterschip de spieën-in-wording te zien. Op de foto’s zien we de spieën op de boeg waarop primer wordt aangebracht.

Opeens zoeken de mannen het hogerop en beklimmen de cabine van de hijskraan. Waar zou dat voor zijn? Ook vanaf het hoge punt blijft de Concordia het object van de belangstelling. Ze zijn aan het zichten…

Op de den is een strip aangebracht. Deze markeert de bovenzijde van de den en moet goed in lijn lopen met het boeisel. Vanaf een afstand kan het beste worden bekeken of dat zo is.

We kijken even mee. Het ziet er goed uit!

Aan bakboord komt uiteraard ook zo’n strip. En ook de positie daarvan wordt op afstand beoordeeld. Opnieuw kijken we mee. We zien dan meteen ook dat de spieën op de boeg mooi in de verf staan. Het geeft de tjalk meteen een karakteristiek smoelwerk.

Terwijl aan bakboord de strip op de den wordt gelast, komen de laatste streken verf op de spieën van de scheepskont. De rest van het casco staat ook al lekker in de conservering. Het wordt tijd voor de tewaterlating van de ingekorte Concordia!!