Tjalk Concordia wordt ingekort, deel 10

We zijn weer een paar dagen verder. De foto’s laten zien dat het onderschip al voor een behoorlijk deel in de primer staat. Als we nog wat beter kijken, zien we dat van de den -de opstaande rand boven het laadruim- een flinke strook is afgehaald. De den moet nog lager worden. Straks wordt daarom een lijn afgetekend waarlangs de opstaande rand wordt afgesneden. Die markering moet parallel lopen met het gangboord en het boeisel zodat ook dit onderdeel van het schip vloeiend verloopt.

Aan bakboord is het casco al grotendeels in de primer gezet. De donkere uitsparingen zijn plekken waaraan nog e.e.a. moet gebeuren zoals het oplassen van een kapotte klinknagel. Op de foto legt Hugo de laatste hand aan het dichtlassen van de wig. Boven hem heeft de den nog de oude hoogte. Als Hugo daar klaar en weg is, zal ook dat deel omlaag worden gebracht.

Het mooie weer nodigt uit om lekker buiten te lunchen. Wel op gepaste afstand van elkaar natuurlijk wegens de maatregelen tegen het coronavirus. Die maatregelen zorgen er ook voor dat ik de werkzaamheden aan de Concordia niet meer live kan volgen. Daarom is dit wellicht de laatste aflevering van het beeldverslag. Er kan nog een vervolg komen met foto’s afkomstig van de harde werkers zelf.

Nog een laatste blik vanuit vogelperspectief. Wat opvalt zijn toch vooral de mooie lijnen die het schip na de inkorting heeft gekregen. De Concordia is zeker geen koddig gebakje geworden. En dat terwijl de tjalk maar liefst drie meter korter is geworden dan ze oorspronkelijk was. Mijn complimenten!

Cisca de Ruiter
Met dank aan Ando Heijnis, Hugo en Stijn van Aalderen, Muhamed Stranjac en Sofie Doeland en Quirinus van den Bosch