Tjalk Concordia wordt ingekort, deel 1

Start

Bij een inkorting is het van belang om eerst te bepalen welk stuk van het casco er tussenuit gaat. Besloten is om in te snijden tussen de spanten 14 en 15 en tussen 31 en 32.Op de foto rechts staan de spanten met wit krijt aangegeven.

Op de linker foto zien we dat er een luik uit de zijde is gesneden. Hierdoor kan afvalmateriaal gemakkelijk worden afgevoerd. Op de voorgrond ligt een deel van de gesloopte binnenbetimmering.

Zo ziet het er vanboven af uit. Het is al open-huis want de luiken zijn weggehaald. Op de foto rechts neemt Hugo van Aalderen positie in om met het echte snijwerk te beginnen.

Door het luik is een vonkenregen zichtbaar. Met de snijbrander snijdt Hugo een gebint los. Muhamed maakt foto’s.

In hoog tempo baant de snijbrander zich een weg door de scheepshuid. Terwijl Hugo boven in het gangboord de den aansnijdt, hanteert zijn zoon Stijn de brander beneden op het vlak..

Bijna is het zover…. Afgezien van het doorgeefluik, gaat nu de eerste hap uit het schip.