Sleepboot Ertskade

Bouwjaar                            1915

Werf                                     N.V. Scheepswerf ‘De Maas’, Gebr. Van de Windt & N.V. Vlaardingsche Machinefabriek I.A. Kreber in Vlaardingen

Scheepstype                     Sleepboot

Lengte x breedte             14.18 x 3.66 meter

Waterverplaatsing          13 ton

Huidige motor                  100 pk Kromhout 2-H-4, nr. 10348, bouwjaar 1941

Gebouwd als stoomsleper is de Ertskade een exponent van het stoomtijdperk (eind 18e eeuw tot halverwege 20e eeuw). Voordat van stoomkracht gebruik werd gemaakt, waren schepen voor de voortstuwing afhankelijk van wind, stroming en/of spierkracht. Toen snelheid en regelmaat in het vrachtvervoer in de industrialiserende samenleving belangrijker werden, boden de mechanisch aangedreven sleepboten uitkomst. Vanaf de jaren twintig van de vorige eeuw liep het werk van de sleepboot terug door de opkomst van motorschepen. Het werk nam in de jaren vijftig verder af nadat ook de grotere zeilschepen waren gemotoriseerd en de populariteit van duw combinaties begon te groeien.

Toen de Ertskade in 1915 werd gebouwd, was er nog volop werk voor de sleepboot. In die tijd liepen zowel stoom- als motorsleepboten van stapel. Veel stoomslepers werden later omgebouwd tot motorsleepboot. Zo ook de Ertskade waar in 1925 een tweecilinder Kromhout (nr. 3285, type M-4) werd geplaatst. De hoge schoorsteen en het bijbehorende dek meubilair zoals de koelkast verdwenen daarbij waardoor het schip het karakteristieke uiterlijk van een stoomsleper verloor. In 1952 werd de motor vervangen door het huidige exemplaar waarvan er nog slechts één ander bestaat!

Stoomsleper Ertskade als ijsbreker. Aan het boeg zit een ‘ijsschoen’ gekoppeld: een drijvende constructie die door zijn gewicht en de beweging het ijs liet breken. (Collectie Stichting B.A.S.M. / H.C. Felser, 1915-1925)

Het aanvankelijke werkgebied van de Ertskade lag in Amsterdam e.o. De eerste eigenaar was de Amsterdamse Sleepdienst en Dekschuitenverhuurderij v/h M. de Zwart N.V.

De oorspronkelijke naam van de sleper is Ertskade. Andere scheepsnamen die zij ooit droeg, waren Goeree en Essai. Vanaf 2004 heet de sleper weer Ertskade. Na diverse omzwervingen kwam de sleepboot als vakantieschip in handen van E.V. Noordijk die vermoedelijk de negende eigenaar is. Als vaste ligger in Museumhaven Vreeswijk maakt de Ertskade sinds 2018 deel uit van de collectie van de Museumwerf.