Deel 10 uit de serie boltjalk Aeltje

We zijn weer een maandje verder. Het plaatwerk van het onderschip is nu helemaal vervangen. Aeltje staat mooi in de verf en ziet er een stuk patenter uit. In het schip is een lichtbruin vlak zichtbaar.

Aan boord gekomen zien we dat een verhoogde vloer is geplaatst. Handig natuurlijk voor de passagiersvaart. De mannen zijn bezig met het aanbrengen van de steunen voor de banken. Wat later zien we dat de den (opstaande rand rondom het ruim) aan de binnenzijde met schroten is betimmerd en zo tot rugleuning dient en dat de zitplanken bijna allemaal zijn aangebracht. Het hout is afkomstig van het landgoed dat veel oude bomen bevat.

Vanaf de verhoogde vloer is zicht op een stukje historie. Rechts van de ladder zien we de rechthoekige bus. Daarin stak de scheerbalk waarop de luikenkap rustte. Deze kap sloot het ruim af in de tijd dat Aeltje nog het vrachtschip Aaltje was en later Hoop op Welvaart werd genoemd. Op de rechter foto zien we restanten van bakstenen. Die stammen uit een recenter verleden toen Aeltje opnieuw Aaltje heette en woonschip was geworden met bakstenen opbouw. Zo draagt het bolschip diverse sporen uit haar verleden.

Aeltje is echter ook gericht op haar toekomst. Splinternieuw is namelijk het roer dat klaarstaat in de loods. Voordat deze aan het schip wordt gehangen moet eerst de aandrijving in orde worden gemaakt. De schroefaskoker is al in het achterschip geplaatst.

Van binnen ziet dat er zo uit. Aan de buitenzijde schuiven ijzerwerkers Cor en Ton de nieuwe schroefas door de koker naar binnen.

Vervolgens wordt de as via een homokineet aangesloten op de elektromotor. Dit zijn zo’n beetje de laatste werkzaamheden voordat Aeltje weer te water gaat.

Who is jackgrondel

You need update your bio: Edit your profile

BACK