Luxe Motor Buiten Verwachting

In opdracht van Wiggert de Jong zijn vier luxe motors gebouwd. In 1927 is de luxe motor Buiten Verwachting gebouwd voor zijn zoon Dirk de Jong bij scheepswerf Timmer in Overschie. Speciaal voor de sluisbreedte van Scheveningen is het schip niet zo breed. Ter bevordering van de manoeuvreerbaarheid is het schip uitgerust met een koproer, welke tot op heden nog steeds functioneert.

Bij de bouw is een gloeikop Hollandia 30 pk motor geplaatst. Later is deze motor vervangen door een Klöckner Deutz 116 pk, waarmee het schip de meeste vrachten heeft vervoerd. Op dit moment staat er een Kromhout GSV 5 cilinder in het schip.

Het schip was ingericht om zand en grind naar Scheveningen te varen. De laad- en losinstallatie voorzien van een Claeys motor maakte zelfstandig laden en lossen mogelijk. Omstreeks 1945 is het schip verlengd en de den verhoogd bij scheepswerf Kempers in Alphen aan de Rijn. Hiermee is het tonnage vergroot van 86 naar 116 ton. Dit is nog steeds duidelijk te zien aan de zijkant van het schip.

In de periode van 1953 tot 1962 heeft zoon Freek de Jong het schip gevaren in de omgeving van Limburg en België. Van 1962 tot 2002 heeft het schip gefunctioneerd als opslag bij Machinefabriek Terlouw. Daarna heeft familie de Jong het schip gerestaureerd in originele staat. Sinds de zomer van 2013 zijn wij de gelukkige eigenaren van de Buiten Verwachting en veranderen het schip in een historisch, varend woonschip.

Scheepsinformatie:

Oude scheepsnamen : Buiten Verwachting, Tara
Scheepstype : Luxe Motor
Bouwjaar en –werf : 1927, Timmer in Overschie
Materiaal : staal, geklonken
Opdrachtgever : Wiggert de Jong
Lengte x breedte : 24,8 x 4,26 mtr.
Diepgang : 1 mtr.
Laadvermogen : 116 ton
Voortstuwing : Kromhout GSV 5 cilinder
Oorspronkelijke motor : 30 pk Hollandia gloeikop, vervangen door een 116 pk  Klöckner Deutz
Eigenaren : Wessel van Ackooy en Yvonne van Vooren