Beeldverslag van het project van de Charlotte – deel 3: een nieuwe kont
Nu midscheeps het nieuwe plaatwerk is vastgehecht, wordt het tijd voor Charlottes achterste. Ook daar moet een nieuwe huid op. De aftekeningen met krijt geven aan wat moet worden weggesneden. IJzerwerker/lasser Dick is daar druk mee bezig. Het wegbranden met de snijbrander geeft weer mooi vuurwerk.
De grens tussen het vlak en het boeisel van het achterschip is nogal hoekig en dus minder fraai. Daar komt straks verandering in . . .
Bij het persapparaat is Dick druk in de weer met een van de nieuwe platen.
Met veel precisie en geduld zorgt hij ervoor dat de plaat de juiste krommingen krijgt.
De nieuwe rand aan bakboord zit er al weer aan. In het schip liggen nieuwe delen klaar.
Het aansluitende stuk aan stuurboord wordt afgetekend. De plekken waarop druk is uitgeoefend om de mooie ronding te krijgen, zijn goed te zien.
De volgende strook wordt in de juiste vorm gedrukt.
Dick bekijkt of de metalen plaat de juiste rondingen heeft.
In het achterschip is nog één plaat te gaan . . .
Charlottes achterwerk is nu gedicht. Dick gaat over tot het dichtlassen van de naden.
Na het polijsten ervan wordt het tijd om het schip weer te keren.
Bij de nieuwe kont verloopt de overgang van het vlak naar het boeisel nu vloeiend. Charlotte’s lijnen zijn nog mooier geworden!
Ook aan de binnenzijde moeten de nieuwe naden worden dichtgelast.
Dick krijgt hierbij hulp van stagiaire Henk Rosse die het land (de rand) van de kielplaat aan het dichtlassen is.
Terwijl Henk verder gaat, snijdt Dick weer een paar oude sporen los.
Zo werkt hij richting het voorschip waar onder de kajuit het plaatwerk ook moet worden vervangen.
Op deze foto’s zijn de landen van het nieuwe plaatwerk goed te zien. Losse hoeklijnen liggen klaar om te worden vastgelast.
Dat is weer een mooie klus voor de stagiaire. En daarna wordt het tijd om het scheepje weer om te draaien.