Beeldverslag van het project van de Charlotte – deel 2: start vervanging van het vlak
De Charlotte krijgt een aantal hijsogen opgelast waaraan hijskettingen worden gekoppeld. Het schip moet namelijk worden gekanteld zodat de onderkant van het schip boven komt te liggen. Bij het keren van de Charlotte krijgt Dick hulp van werfmedewerkers Marinus Molegraaf en Hans van der Haar (rechts), onze scheepstuiger. Een groot deel van de doorgeroeste kielplaat is zojuist uit de bodem gesneden en hangt nog in de takel. De geroeste plaat wordt de mal voor de nieuwe. Op enkele nieuw aangebrachte sporen zijn aftekeningen te zien (de omgekeerde ‘V-tjes’) die de grootte van de nieuwe plaat aangeven. De nieuwe kielplaat klaar om gehecht te worden. Een lijmtang houdt hem op zijn plaats. Op deze plaat zijn langs de zijkanten met krijt lijnen gezet. Die markeren de landen (randen) van de volgende stroken plaatwerk, de gangen die hierop moeten aansluiten. Zo behoudt de Charlotte haar oorspronkelijke belijning. De markeringen zijn iets beter te zien. Wat ook opvalt is de uitsparing aan de bovenkant (in werkelijkheid de onderkant) van het spoor. Dat is een spuigat waardoor bilgewater altijd naar het diepste punt kan stromen. Dit vaak met olie vermengde water, dat zich zo op één plek kan verzamelen, kan dan gemakkelijker worden weggepompt. Met de snijbrander wordt de volgende doorgeroeste gang losgesneden. Want ook daar moet het plaatwerk worden vervangen. Op de snijtafel worden de nieuwe gangen op maat gesneden. Dick wordt geassisteerd door Marinus en Karel Hagemans (rechts). De foto laat zien dat nieuwe gangen al klaarliggen. Zij wachten op verdere bewerkingen waardoor ze in de juiste vorm worden gebracht. Een nieuwe gangplaat wordt onder de drukpers gerekt via het drukken met een kleine ronde stempel. Nu moet de ronding in de metalen plaat worden gebracht. Dat gebeurt door te drukken met een lange smalle stempel. De krijtlijnen geven de zones aan waarop druk moet worden uitgeoefend.
Dick brengt de nieuwe huidplaat op zijn plaats.
Kleine opgelaste metalen hulpstukjes houden de plaat in de goede positie waarna Dick hem vasthecht.Laswerk geeft een prachtig vuurwerk dat je het beste via foto’s kunt bekijken. Bekijk je het schouwspel rechtstreeks, dan is het gevaar van het krijgen van lasogen levensgroot. Een stagiair grijpt de kans aan om gemakkelijk zittend op een krukje, de opbouw van het scheepje verder te ontroesten.