Beeldverslag van het project van de Charlotte – deel 1: start aanpak casco
Het scheepje wordt in de ijzerloods geplaatst. De grondige aanpak kan beginnen!
Licht schijnt dwars door de Charlotte. Zie de lichtplek onder het vlak dat gedeeltelijk is weggeroest.
Van bovenaf is de gatenkaas duidelijk zichtbaar. Het blauwe framewerk is een motorfundatie die er jaren terug is ingelast. Eronder ligt de aandrijvingsas.
Er wordt begonnen met het vervangen van het plaatwerk waarbij ook de sporen (dwarsscheepse spanten op het vlak, ook wel wrangen genoemd) grotendeels worden gereconstrueerd.
Nadat ijzerwerker/lasser Dick van Dam met de snijbrander de fundatie van de motor heeft weggehaald, begint hij met het losbranden van de sporen.
De losgebrande sporen worden weggenomen. Deze dienen als mal voor de nieuwe die er vervolgens meteen weer in worden gelast. Zo behoudt de romp zijn vorm. Op de foto is te zien dat er al nieuwe sporen zijn geplaatst. In een aantal daarvan zijn openingen gemaakt voor de doorvoer van de aandrijvingsas.
Met rechte latten wordt gecheckt of de bovenzijde van de sporen in hoogte gelijk zijn. Later moet daarboven een vlakke vloer kunnen worden gelegd.
Bovenop de sporen moet voor extra stevigheid een hoekijzer worden aangebracht. Dick zaagt zo’n hoekijzer op maat.
Met de knipmachine knipt hij een hoek af, rekening houdend met de ronding van de wand.