2014 okt Vervanging vlak klipper ‘t Vertrouwen
Nu het vlak dicht is, wordt het tijd om met andere klussen aan te pakken. Om te beginnen moet de schroefas zo trillingsvrij mogelijk blijven.
En remedie is om de as in een bed van beton te leggen. Daartoe is een betonmolen in het ruim gezet waarin Stijn en Jos de specie draaien. Eenmaal rond de as gegoten, strijkt Stijn het modderige goedje glad.
Ondertussen krijgt de buitenhuid een mooie zwarte tint en werkt Ando aan de constructie van het roer.
Er moet een intern framewerk worden aangebracht en de roerkoning verlengd. Daarbij moet het roerblad een beetje taps toelopen.
Voor de fotograaf was het niet eenvoudig de constructie vast te leggen van het nog doorzichtige roer. Maar als je goed kijkt, zie je de twee horizontale dwarsverbanden die later verdwijnen tussen de beide huidplaten.
Als we boven het roer kijken, werpen we nog even een blik naar het verleden. Vroeger was het berghout, hoe kan het ook anders, nog echt van hout. Dit stukje historie zal straks verdwijnen.
Ondertussen is Stijn bezig met de zwaardklamp of kabbellat. De positie is goed want zoals de lat nu provisorisch vastzit, loopt het nu nog denkbeeldige zwaard er precies langs.
Het roerblad is aan bakboord met plaatwerk bekleed. Nu zijn de twee horizontale dwarsverbanden zichtbaar totdat die verdwijnen achter het plaatwerk aan stuurboord.
Terwijl Ando de naden dichtlast, werpen we meteen een blik op achterschip en bakboordzijde. Ook die kant wordt mooi zwart. Het zal niet lang meer duren of het schip kan te water.
Intussen zijn de steunen voor de zwaardklamp klaar en in een coating gezet.
Ando slijpt de lasnaden glad van het gerenoveerde roer.
Daarna staat ook dit scheepsonderdeel in de teervervanger.
En als we even inzoomen, zien we dat een nieuwe schroef is geplaatst. De naam van de opdrachtgever staat er nog op.
Zo zwart heeft de klipperkop er lang niet uitgezien. De tewaterlating zal niet lang meer op zich laten wachten.
Toch moet er nog wel e.e.a. gebeuren. Als we zo schuin onder de mooie geveegde klipperkont staan, zien we dat Stijn de huid heeft kaal geschrapt. Daar moeten eerst nog een paar lagen verf op.
Aan de montage van de zwaardklampen wordt ook gewerkt. Die aan stuurboord is het eerst aan de beurt.
Het is tijd voor een overzichtsfoto. Stijn maakt van het fantastische nazomerweer gebruik om zijn schip in de coating te zetten. Verder is te zien dat de tijdelijke werkplaats van Ando is leeggeruimd. Het werk zit er dus bijna op. Dat moet ook wel want . . . . . op maandag 3 november, laat in de middag, gaat het schip te water!!