2013 Hagenaar
Restauratie Hagenaar 2013
De zijschroefinstallatie was al eerder op het voordek geplaatst. Om de installatie te kunnen laten draaien moet er onderdeks het e.e.a. gebeuren. De platte aandrijfriem die de beweging van de motor op de schroef moet overbrengen, is door het dek gevoerd en naar beide kanten aangesloten.
Een draaiende blackstone moet natuurlijk worden gekoeld. Daartoe legt Marinus een leidingstelsel aan voor het koelwatersysteem. De buizen lopen van een punt in het vlak, ergens midscheeps, van en naar de motor.
Rechts is de wierpot te zien. Het koelwater wordt door deze pot geleid zodat eventuele bladeren of, de naam zegt het al, wier eruit worden gezeefd. Waar komt dat koelwater vandaan? Het schip staat immers op het droge. Dat wordt hieronder duidelijk.
Marinus is bezig met de constructie van een bak. Tijdens een demonstraties komt de zijschroef in deze bak te hangen. De bak zal dan gevuld zijn met water.
In het front komt een venster zodat goed is te zien hoe de schroef door het water maalt. De leidingen voor het koelwater worden hierop aangesloten zodat deze bak een dubbele functie krijgt.