2012-02 Hagenaar
Restauratie Hagenaar 2e kwartaal 2012
In het vooronder is een motor geplaatst die voor de aandrijving van de zijschroef moet zorgen. Het is een liggende 1 cilinder Blackstone dieselmotor van 24 Pk, bij 650 omwentelingen per minuut. De bedoeling is dat deze schroef ook echt gaat draaien.
Op het voordek overleggen Ton en Marinus over de plaatsing van de zijschroefinstallatie. Er moet een sleuf uit het dek worden gebrand waardoor een platte aandrijfriem kan worden gevoerd. Via deze riem kan de liggende Blackstone zijn kracht overbrengen op de as van de zijschroef. Aan de as zit een met hout beklede rol (in het midden van de foto). Dat is de poulie waarover de riem zal lopen.
Met de zijschroefinstallatie gaat de Vreeswijkse aak steeds meer lijken op haar eerdere verschijning als zandschip. Zo’n zijschroef is een vroege vorm van motorisering van schepen. In de zandwinning werd de motor, die in dit geval onder het voordek is geplaatst, ook gekoppeld aan de lier waarmee de zandbeugel werd gehesen. Dat scheelde een hoop spierkracht.