2009 Restauratie Westlander

Restauratie Westander 2009-2010 voor- en achterdek


Het plaatwerk van de voorroef is tijdelijk met bouten en moeren vastgezet. Het geheel is nu gefixeerd. De boorgaten worden nu met een ruimer opgeboord waarna het klinkwerk kan beginnen.


Het achterschip moet nog even wachten voordat ook daar aan wordt gewerkt.


Hans Valkenburg neemt de klapmuts of wel het verhoogde voordek onderhanden. Dat moet bijna in zijn geheel worden vervangen.


Ook delen van het dekhoekijzer moeten worden aangeheeld.


Richard Lampe en Tim Kuiper gaan beginnen aan het echte klinkwerk.


Eerst wordt de nagel witheet gestookt.


Van onderaf wordt de hete nagel door Tim door het klinkgat gestoken en met een zogenaamde dolly of tegenhouder, tegen gehouden waarna de klinker, Richard, zijn werk kan doen.


Van bovenaf wordt met een pneumatische hamer de nagel opgestuikt. De nagel zet uit zodat hij strak in het boorgat komt te zitten. Dit voorkomt lekkage. Vervolgens maakt de klinker er een mooi rond bol kopje op.


En zo zitten de dekplaten, net als vroeger, aan elkaar geklonken.


Ondertussen krabt Hans het boeisel af waarna die in de verf kan worden gezet.


Het ijzerwerk van de motorroef verkeert in niet al te beste staat. Van karton wordt een mal gemaakt voor de nieuwe patrijspoorten.


Het ingeroeste gebied rond de poorten is met nieuw plaatwerk geheeld. Daar zie je straks niets meer van.


Een dikke sneeuwlaag legt de werkzaamheden even stil.